Socialt världsmästerskap?

Likt företagsvärlden är det ledarna under fotbolls-VM som hindrar sina spelare från att ge sig ut på den digitala spelplanen. Frågan är dock vilken taktik som fungerar bäst, en öppen eller sluten organisation? Vilken policy och vilka guidelines ska man använda sig av för att bemöta dels spelare i de egna leden dels omgivning för att uppnå den position man strävar efter? Vilken strategi leder till vinst, en öppen och rak kommunikation på en offentlig plan eller en tilltäppt och sluten megafonmonolog i ett rum bakom lyckta dörrar?

Englands förbundskapten Fabio Capello följer inte devisen sharing is caring under fotbolls-VM. Den hetlevrade italienaren har valt att förbjuda sina spelare att twittra och dela med sig av sina erfarenheter på den sociala webben under mästerskapet. Tillsammans med Spaniens förbundskapten Vicente Del Bosque ställer sig Capello utanför den sociala webb-sfären till skillnad från de flesta andra deltagande nationerna. De båda (konservativt tänkande) ledarna vill att spelarna skall koncentrera sig fullt ut på fotbollen och ingenting annat.

Det finns dock spelare och ledare som utan problem håller dörren för kommunikation öppen. Brasiliens landslag har flest antal twittrande spelare under VM. Storstjärnan Kaká är till vardags en flitig twittrare och han fortsätter delge omvärlden sina erfarenheter även under VM (däremot har hans fru fått tona ner twitterflödet då hon nyligen ställde ut maken i blåsväder efter att ha kritiserat hans tränare angående för lite speltid i klubblaget). Likväl andra brasilianska stjärnor som målsprutan Luis Fabiano och burvaktaren Julio Cesar bjuder in oss att följa med bakom kulisserna under världsmästerskapen. Även storstjärnor som Frankrikes Nicolas Anelka, Uruguays Diego Forlan, Hollands Ryan Babel och Argentinas Sergio Agüero – självaste Maradonas svärson – agerar på den digitala arenan under turneringen. Det ser med andra ord ut att bli en öppen turnering, om man bortser från spanjorer och engelsmän då.

Vilka vinnarna blir, återstår att se.

Länkar till flertalet spelares twitterflöden här >>

Bloggat av: Markus Qvist / XLNT Communication AB

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>