ITB Turistmässan i Berlin. Google, TripAdvisor och annat smått och gott.

Årets turistmässa i Berlin, ITB, inleddes med en lång rad spännande seminarier om den digitala framtiden inom Turism. Det fanns en hel rad olika alternativ att välja mellan och valet föll på ITB Future Day. Föreläste gjorde bland andra Bernd Fauser från Google, Rohit Talwar från Fast Future Research, Rolf Freitag från IPK International. Varje session avslutades med en paneldebatt.

 

 

Rohit Talwars föreläsning handlade om statistik och beteenden för globalt resande och turism, hur utvecklingen ser ut samt en liten trendspaning. Nyckelordet var att företag inom rese- och turismindustrin måste personalisera och skräddarsy erbjudande allt mer. En kittlande tanke var att man som hotellgäst i framtiden ska kunna boka ett specifikt hotellrum på samma sätt som man kan boka en sittplats på flyget.  Hela 90% av 600 respondenter tror att social media påverkar hur och var vi väljer att göra bokningar av hotell och transport. De nya målgrupperna kommer från Asien där sker den största tillväxten (75%). Avslutningsvis talade Rohit Talwar om att det i framtiden (år 2020) blir viktigare för hotell göra joint-venture med exempelvis stora modeskapare likt H&M har gjort. Kanske finns det större potential i att associeras sig med Armani än med Hilton?

Christine Petersen, President, TripAdvisor for Business blev intervjuad och huvudfrågan var Communication and Booking Patterns in Times of Social Media. Christine berättade att TripAdvisor har blivit mer sociala genom att ingå ett samarbete med Facebook. Nu har det gjorts möjligt att vänner emellan kan diskuterar och få tips av varandra på ett mycket enklare sätt. Christine menade att det är företrädesvis de yngre åldersgrupperna som är störst men tillväxttakten är enorm bland de äldre.


ITB Berlin – Bernd Fauser, Google: Smartphone penetration across Europe by 2015

Bernd Fauser, Head of Global Travel Top Accounts, Google föreläste om hur surfandet via smartphones utvecklar sig. 1 av 4 minuter på internet sker via en smartphone. Förra året, 2010, var det första året som det såldes fler smartphones än PCs. Om två år, 2013, kommer det vara fler som använder internet via mobilen än via desktop. År 2015 äger cirka 60% en Smartphone i Europa och trenden visar att söket via smartphones/mobilen större än via desktop. Riktigt viktiga siffror för företag som har online business.

ITB Berlin- Bernd Fauser, Google: Mobiles are on while desktops are sleeping

Just nu har YouTube över 200 miljoner visningar per dag, 46% söker efter flyg, tåg, hotell, 38% bokar flyg (13% desktop) och Hotels.com tredubblade sina bokningar sista kvartalet 2010. Allt detta skedde via Smartphones!

Sammanfattningsvis gäller det alltså att tänka på hur man bygger sina digitala plattformar och att de är anpassade för en smartphones och surfplattor.

Stefanie, Google visade hur Augmented Reality via Google Maps, ett tillägg app Google Goggles samt en demonstration av hur Google Translate fungerade. Via mobilen kan man få se var exempelvis Berlinmuren låg genom att ta en bild och ställa frågan tidigare historiska platser. 50% av alla mobilanvändare använder sig av Augmented reality när dom reser. 40% använder mobilen för att söka efter information om destinationen. Hela 30% gör ändringar i sin bokning under resans gång. 25% använder mobilen för att Checka-in digitalt.

Hoppas att ni tycker som vi, att det är härligt med statistik när man ska göra sin hemläxa och få framgångsrika digitala kommunikationstrategier att generera ökad försäljning.

Klicka här för att se hela bildgalleriet.

Tack för ordet!

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>