Bara sälj ger er inte flytthjälp

Känner ni att det är svårt att hitta ett bra sätt för att få era följare och kunder att bry sig om ert varumärket eller produkt? Då måste ni ställa frågan ifall ni börjat från fel ände. 

885548_17974779

Sociala medier har inte dödat traditionellt PR eller marknadsföringsarbete. Det har bara förändrat sättet vi kommunicerar. Det är inte längre en enkelriktad autostrada från er till kunder. Numera är det snarare tvärtom. Det är kunden som söker upp er, och om inte ni kan erbjuda en relation utan bara er produkt, går de vidare till någon som gör det. Eftersom sociala medier har blivit en större, och en självklar, del i alla människors liv är det även självklart att det bör då bli större del av företagens kommunikationsliv.

Skulle du hjälpa till med en flytt?
Ett enkelt exempel som kan användas för att illustrera situationen är när man hjälper sina vänner att flytta. Om någon man knappt känner frågar är det lätt att komma med ursäkter. Det för att det inte finns relation som byggts av ett utbyte. Relationen är inte tillräckligt stark och långsiktig för att göra det som kan kännas jobbigt. Men, om en bra vän frågar så gör man det gladeligen. För det kan till och med vara trevligt under tiden, för under tiden delar man både information och socialt umgänge. En premiss som inte är självklar när frågan kommer från en vän som man inte är nära. Den starkare relationen gör det värt uppoffringen och den snikna kan kanske till och med räkna med hjälp med egen flytt.

Samma mekanismer gäller när ni ska bygga en relation med era följare på sociala medier. Hur bygger man en stark relation där det är en självklarhet att man hjälper till med flytten. Även om flesta inte helst spenderar en söndag med det.

En liten del sälj
Man skapar inte relationer med att sälja. Det gör man genom att dela kunskap och information som man vet eller tror era kunder och följare är intresserade av.  Den magiska formeln sägs vara 30% eget material, 60% delat material från andra och 10% sälj. Men kom ihåg, om du har byggt upp en relation vill du inte förstöra den genom att sälja på ett påträngande sätt. Alla har nog någon gång varit med om hur besvärande det kan vara när en vän vill sälja något man inte är intresserad av.

Börja lev efter 30/60/10 och ni har tagit första steget närmare skapandet av en relation med era kunder. En relation som i längden gör att de väljer er före era konkurrenter, även om det kräver mer ansträngning. När hon börjar känna att det är ett utbyte och att ni erbjuder mer än bara säljsituationer kommer relationen bli starkare.

 

Läs mer om hur du kan skapa en relation på sociala medier. Våga vara rolig:

http://www.xlntcommunication.se/xlnt-post/2012/01/social-media-vaga-vara-rolig/

 

Är du intresserad av bygga en starkare relation med era kunder? Ta kontakt med oss så hjälper vi dig!

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>