Facebook och framtiden

Vi har länge levt i en värld där Facebook är det dominerande sociala mediet. Det har blivit en självklarhet i våra liv. Twitter likaså, även om inte så dominerande. Men detta är slöseri med både pengar och tid. I alla fall om man ska tro Forrester Research.

Facebook och framtiden

Enligt dem når bara två procent av alla inlägg företagets följare. Och av dem är det endast 0.1 procent som interagerar, alltså kommenterar eller delar. Är det framtiden? Att endast de betalda inläggen från de stora aktörerna når ut till konsumenterna. Att vi till sist känner att det bara är som att titta på reklamfinansierad TV, men med enbart reklam och inga program.

Feeden har förändrats
Det finns många teorier om varför Facebook ändrat på feeden och vilka vinsterna är. Lika många teorier finns det om Facebooks framtid. Men faktum är att Facebook är inte längre det Facebook som vi för många år sedan registrerade oss på.

Allt förändras och utvecklas, och det gör även Facebook. Trots alla rubriker om Facebooks död är det fortfarande det största sociala nätverket där ungdomar mellan 12 och 17 loggar in. Användandet har sjunkit några procent, men det är väl inget att oroa sig för?

Fler och fler chattar
Den stora frågan är däremot vad vi användare nu söker och vill ha från social media. Från april 2014 har Facebook Messenger fått 150% fler aktiva användare. Det för att man behöver appen för att kunna chatta på mobila enheter. Chatt-applikationer så som Whatsapp, Snapchat och Wechat växer lavinartat. Efter att chattklienternas (MSN och ICQ) död och nedgång för några år sedan var det nog inte det vi trodde och förutspådde.

Är vi på väg mot en mer exklusiv kommunikation? Det märks tydligt att vi inte längre sprider allt om allt som händer i våra liv. Trenden verkar gå mot att vi är mer noggranna vem vi exponerar oss för. Pratar med utvalda, och de bilder och filmer vi delar gör vi genom appar där enbart en vald mottagare kan ta del av det. På Snapchat skickas det dubbelt så många bilder, 700 miljoner per dag, som på Facebook.

Framtiden?
Det är svårt att sia om framtiden, men om man skjuter från höften är trenden på väg åt ett håll håll där man vill vara mer privat. I dessa privata konversationer är företag inte välkomna. Vi användare väljer noggrant vem som får komma in och flödet är mer privat än på Facebook. Förändringar i de sociala medierna skapar förändringar i beteendet hos användarna. Medan unga ofta rör sig dit där föräldrarna inte är.

Det går inte att veta hur sociala medier är ens om ett år. Men det vi kan vara säkra på är att utveckling och avveckling är helt naturligt. Därför ska man i sitt arbete på sociala medier aldrig lägga sina ägg i någon annans korg. Bygg på egen tomt och ha kontroll över ditt material. Då är du förberedd och kan anpassa dig till det mediet som du vinner mest på. Facebook eller något helt annat.

Är du intresserad av sociala medier och framtiden? Ta kontakt med oss så hjälper vi dig!

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>