Kungen är död! Länge leve kungen!

Ingen kan ha missat att Facebook genomgår  förändringar i vad vi får upp i vår feed. Om man ska tro Forrester Research är det slöseri med tid och pengar att försöka bygga relationer där och på TwitterSom vanligt så börjar det då tisslas och tasslas om Facebooks död. Om det blir så får framtiden utvisa. Men det som är säkert är att förändring är ofrånkomligt, även inom sociala medier.

Facebook_Kunden är död_Länge leve kungen

 

Allt förändras och utvecklas och det gör även Facebook. Fortfarande är det det största sociala nätverket där ungdomar loggar in. Men användandet av Facebook kan ha ändrats och kommer ändras även i framtiden.

Facebook kommer med all säkerhet inte försvinna på länge. Men allt förändras och utvecklas, även Facebook, och man ska aldrig säga aldrig. Det finns sociala medier och sociala nätverk som setts så stora att de inte kan försvinna men har ändå gjort det.

MSN och ICQ
MSN och ICQ dominerade chattandet i världen. Vi kunde vårt ICQ-nummer bättre än telefonnumret och ljudet när vi fick meddelande på MSN är fortfarande som en gammal kär vän. MSN var en gigant med 330 miljoner användare världen över och när ICQ dominerade hade de 100 miljoner användare. Men vi vet hur det gick. MSN lades ner tidigare i år och ICQ har numera minskat till 11 miljoner användare. Då de var våra primära program för kommunikation på nätet trodde vi aldrig att de skulle försvinna.  Tanken om att våra kontakter där var så viktiga att vi inte kunde stänga av våra konton visade sig inte stämma. Med det är svårt att undkomma en produktlivscykel även om sättet att kommunicera verkar återigen ha börjat gå mot chattar, vilket du kan läsa mer om här.

 

Lunarstorm
Bland giganterna som försvann kan man även hitta svenska Lunarstorm. Sidan hade vid sin höjdpunkt över 1,6 miljoner besök i veckan och i intervjuer påstod de sig vara bättre än Google. 2006 skrev IDG.se:

 “Lunarstorm är en helt unik sajt. Den har 100-procentig varumärkeskännedom i målgruppen ungdomar i åldrarna 12 till 24 år. Den har 1,2 miljoner aktiva registrerade medlemmar som stannar i 50 minuter vid varje besök. “

Källla: IDG:se

 

Vem hade trott att vi åtta år senare endast läser om sidans storlek med förundran. Vad som gjorde att intresset svalnade och användarna försvann går endast att spekulera i och det har det gjorts. Att Lunarstorm försvann är något som händer alla förr eller senare. Det viktiga är om vi lärt oss något av det eller kommer vi återigen stå överraskade när en jätte faller och nya innnovativa konkurrenten tar över.

Var beredd på förändring
Förändring är ofrånkomligt. Det viktiga är att leva med vetskapen och vara beredd när skiftet kommer.  Därför är det viktigt för oss som lever med marknadsföring eller kommunikation i sociala medier att vi äger vår plattform och skapar vårt innehåll där vi har full kontroll över det. Vi ska inte bli överraskade av förändringar hos en sida eller förändringar i algoritmer. Eller på att sidan vi satsat på inte ens finns kvar.

 

Är du intresserad av sociala medier och framtiden? Ta kontakt med oss så hjälper vi dig!

Tags: , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>