“Vi blir lätt gråa och tråkiga inom industrin, vi behöver bli mer rock’n'roll. Det kan vi med en blogg”

Tillhör Blogg, Content Marketing av den 05/02/2015 0 Kommentarer

 

Joakim_Dock

Joakim Dock har varit VD på Tribotec AB sedan 2000. Som alla företag behöver de växa och efter en kundundersökning bestämde de sig för att göra om sin hemsida och starta en blogg. Efter första inlägget 18 december 2012 har resultaten från bloggen varit över förväntan. Och, allt är mätbart. Antalet besök har ökat med 41 procent, antalet unika besökare med 28 procent och antal lästa sidor har ökat med 16 procent.

 

Hur gick tankarna när ni startade bloggen?

Innan starten gjorde vi en kundattitydmätning där vi fick lägst poäng på frågan ”Tycker ni att ni får tillräckligt med information om Tribotec, dess nyheter och produktutveckling?” Då byggde vi om hemsidan, så den blev bra och uppdaterad. Men en hemsida är statisk där information finns för de som redan vet vad de vill ha. Vi ville berätta om nya intressanta applikationer, nyheter, metoder och ny teknik. Vi ville nå de nya beslutsfattarna som idag finns där ute. De nya som jobbar med helt annan teknik, de som inte vänder sig om och tar upp en produktpärm när de ska beställa. Vi vill nå de nya som sätter sig vid datorn och googlar. Finns du inte på nätet så finns du inte.

 

Varför har ni en blogg?

Som för alla företag är det för oss viktigt att fortsätta växa och det gör vi genom att hitta nya kunder. Det finns olika sätt att hitta nya kunder. Vi har självklart en mekanisk bearbetning via en säljkår. Ett viktigt, men kostsamt och resurskrävande sätt, är kundbesök och på så sätt presentera nyheter. Sen jobbar vi med andra typer av media; annonser, lite mässor och nyhetsbrevutskick. Där har vi kontakt med kunden en gång i veckan, en gång i månaden eller kanske någon gång per år. Men vi vill ha en kontinuerlig och pågående kommunikation med våra kunder. Det var de aspekterna tillsammans som gjorde att vi kände att vi måste göra något.

 

Hur var starten?

Jag tände till på det här direkt. Men från beslut är det långt till att få något fungerande. Någon måste ta tag i flaggan och gå längst fram. Det kände jag att jag ville göra då jag ser en blogg som tio tysta säljare som jobbar dygnet runt. Det här är en strategisk fråga för oss framöver och därför kände jag att det var viktigt att jag tog hand om projektet. Jag ägde frågan och såg till att utbilda bloggare. När vi nu kommit igång ska jag fördela blogguppgifterna än mer och det behövs. Men det kommer inte vara något problem för medarbetarna på Tribotec inser nyttan med bloggen och vill vara delaktiga.

Om du pratar med andra på marknadssidan så är de enbart positiva. Förut ringde det betydligt mindre till Tribotec, men med nyhetsbreven, bloggen och hemsidan får vi nu in mycket samtal och förfrågningar.

 

Har ni fått andra fördelar av bloggen?

Vi ville även ligga högt uppe på Google-sökningar men inte bara få en massa hits utan att man hittar oss när man söker på det som vi arbetar med. Kvalitetsträffar i vår lilla nisch. Vi vill inte hamna där det finns tiotusen sökningar, vi vill ha hundra kvalitativa sökningar där en kan bli till en affär på flera miljoner. Nu ligger vi först på många för oss viktiga sökningar, på de sökord vi vill ligga högst på. Bland annat är vi före de stora jättarna. Och, vi betalar noll kronor för de länkarna! Där har bloggen gjort mycket.

 

Hur många har ni som arbetar med bloggen?

Just nu arbetar inte alla med den. Vi försöker avdramatisera bloggandet. Det behöver inte vara en hel sida varje gång. Det går lika bra med 40 ord och en bild. Vi ska våga publicera och skapa intresse. Jag tror att ofta förminskar man kunskapen eller nyheterna hos en själv. Det är viktigt att våga visa vad vi kan. Vi är ju experter på det här. Och, våra kunder är ofta stolta över vad de gjort och visar gärna för oss de resultat vi hjälpt till att skapa. När våra säljare är ute på kundbesök har vi över hundra reporterbesök per månad. Vi ska inte hitta på innehåll, utan innehållet får vi från säljarna där ute i världen.

Vi försöker uppdatera minst ett par gånger i veckan. Vi är inte än på nivån att ha något varje dag, men det kan vara vårt mål. Att få upp ett blogginlägg på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Då skulle alla på företaget kunna blogga, alla som kan ge något till kunderna kan skriva något.

 

Vad är det mest lästa på bloggen?

De populäraste inläggen är de som inte är rena produktinlägg utan case om något vi har löst eller klarat av för någon. Och de inlägg som rör ett större perspektiv, där vi inte talar om våra egna produkter. Exempelvis inlägget med rubriken ”Huvudvärk på grund av rost, ta ett piller” var väldigt populärt. Vi måste tänka mer på vad det är som tänder en kund som ju efter arbetstid är en konsument. Så vi inte blir inte för nischade eller för smala. Lite kvällstidningstänk, där har vi mycket att lära oss. Vi har blivit bättre, men vi kan bli alltför tekniska i vår diskussion.

 

Vad har ni sett för resultat av bloggen?

Vi har fått in tusentals unika besökare till bloggen. Det är besökare som vi inte hade haft annars. Vi hade inte hittat dem eller haft kontakt med dem. Vi kan se hur många sidor de går in på och hur många sidor de läst. Det är tusentals. En säljare hade inte kunnat visa så många sidor. Och, vi kan mäta allt med Google Analytics:

Antal besök har ökat med 41 procent. Antalet unika besökare har ökat med 28 procent och antal sidor lästa har ökat med 16 procent.

 

Använder ni bloggen i annat syfte?

Varenda vecka skickar vi information till säljarna om vilka företag som varit inne på hemsidan eller bloggen. Säljarna har kanske varit hos kunden men inte fått bra feedback. Men nu kan de se att kunden varit inne och läst. Då kan man fråga sig ifall kunden är intresserad eller inte. På kundbesök ska säljarna alltid visa bloggen på sin Ipad. Första reaktionen är alltför ofta att det inte är något de håller på med. Men när vi visar upp bloggen, och vad som finns där, ser de att där finns en massa kunskap. Då blir det helt annorlunda. De ser att det hjälper dem i arbetet med deras kunder. Då har vi plötsligt en kund eller en återförsäljare som är på bloggen fem gånger i veckan och läser

 

Är det värt det?

Absolut. Det tog upp tid att bygga upp, men nu tar det inte mycket tid. Som ett exempel kan jag ta den danska säljaren jag pratade med förra veckan. Jag visade hur lång tid det tar att lägga upp ett inlägg. Då sa han direkt att nästa gång måste jag visa honom hur han ska göra så han kan göra det själv. Om det blir en naturlig del av arbetstiden skriver man blogginlägg när man får några minuter över.

Vid ett tillfälle föreläste jag om vår blogg för ett 100-tal VD:ar inom Indutrade. Jag berättade om bloggen, en annan VD berättade om Twitter och en till om Youtube. Så vi har visat alla allt vi gör med det här och att vi tror på det. Just nu arbetar vi inte själva med andra sociala medier men det är något som vi har tankar om och planer för inför framtiden.

Jag tycker det här ger energi. Vi inom industrin blir lätt tråkiga och gråa. Det här är kul och vi behöver bli mer rock ’n roll. Det kan vi med en blogg. Det är bara att kasta sig ut, det är inte så farligt och det ger absolut mätbara resultat.

 

Är du intresserad av att starta en blogg? Ta kontakt med oss så hjälper vi dig!

 

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>